Skoletilknytning

Opfinderværksted




Målsætning
Eleverne skal med udgangspunkt i temaet “Fugl” i restematerialer (sodavandsdåser, krydsfinér, collage/papirudklip og rester fra sløjd) designe enkle små eks. figurer, rekvisitter og baggrunde. De skal bruge dem i en lille film, still-billede eller stop-motion sekvens som de skal lave ved brug af app’en imovie.

Eleverne skal i processen arbejde ud fra KIE-modellen.





Faglig læsning
Vi udleverede et ark til eleverne, omhandlende KIE-modellen og de tre rum, samt hvad disse indebærer. Et eksemplar blev ligeledes udleveret til Mette og til læreren. Ordene innovation og entreprenørskab blev kort forklaret i starten af projektet.





Overvejelser/evaluering
Vi sprang lidt for hurtigt over at gennemgå materialer, hvilket gjorde værkstedet meget sløjdpræget.

Vi kunne have sparet tid ved at bruge mere børnevenlige ord i stedet for innovativ og entreprenant, men på den anden side blev det prioriteret at indføre nogle faglige ord.

Projektet var meget ambitiøst og selvom eleverne lærte og nåede enormt meget, ville det have været spændende at have mulighed for mere tid (en anden dag)

Overordnet set var vi meget imponerede over hvor aktive og effektive børnene var, men vores ide om at lave en stop-motion som dokumentation ville have haft godt af mere tid til at arbejde med dette medie også (opsætning og storyboard i filmen)

Løsningen blev at Dilek holdt kameraet, og eleverne fik så til opgave at bevæge den ting de selv havde lavet, mellem hvert billede.

Til gengæld fungerede app'en rigtig godt, hvilket gjorde det muligt at gennemføre projektet. Der findes lignende programmer til Android telefoner mm.

1 kommentar:

  1. Tak, det var faktisk et ret sjovt projekt, måske skulle jeg selv prøve det igen med mine 5. klasser, hvor der er lidt mere tid, både til produkterne og til filmen.

    SvarSlet